Ingebedde technologie gebruiken om patiëntresultaten te verbeteren

Kunstmatige intelligentie (AI) is al in veel aspecten van ons leven geïntegreerd, van het gebruik van spraakherkenningsapparaten zoals Alexa en Siri, gepersonaliseerde aanbevelingen op streamingplatforms en verbeterde internetzoekopdrachten, tot geavanceerde analyses en gegevensbeheer in diverse sectoren. Binnen de gezondheidszorg biedt de ontwikkeling van AI-oplossingen een belangrijke kans.

AI in de gezondheidszorg

Het gebruik van AI, inclusief generatieve AI, in de gezondheidszorg ontwikkelt zich snel en heeft de potentie om de zorgresultaten te verbeteren door klinische studies, medische diagnose en behandeling, zelfmanagement en gepersonaliseerde zorg te verbeteren.1 AI wordt al gebruikt als copiloot in veel aspecten van de gezondheidszorg, zoals het ondersteunen van zorgprofessionals bij het bekijken van MRI- en röntgenfoto’s en het nemen van weloverwogen beslissingen over de behandeling en zorg van patiënten.

‘ML (machine learning) en AI stimuleren innovaties in een tempo dat we nog nooit eerder hebben gezien… AI is geen sciencefiction, het is een wetenschappelijk feit.’ Alex Denoon, partner en hoofd van het Life Sciences and Regulatory Team, Bristows LLP

Met het gebruik van AI in het dagelijks leven is de impact over het algemeen niet zo groot als er iets misgaat. Het is bijvoorbeeld zeer onwaarschijnlijk dat iemand schade oploopt als Alexa een ongewenst liedje afspeelt of een trivia niet goed kan onthouden. Met AI in de gezondheidszorg kan de impact echter aanzienlijk zijn als het misgaat. Het is absoluut noodzakelijk dat apparaten en producten die de kracht van AI benutten, en de manier waarop de data wordt gebruikt om ze te trainen, gereguleerd en compliant zijn, om de privacy en data te beschermen, ervoor te zorgen dat producten geschikt zijn voor alle gebruikers en om iedereen veilig te houden.

‘AI heeft de medisch-technologische sector veel te bieden. Op dit moment zien we slechts het topje van de ijsberg.’ Gabriel Adusei, oprichter van Triune Technologies Limited

Regelgeving van AI in de gezondheidszorg

Door de snelle vooruitgang van de technologie kan de regelgeving achterlopen op de producten en apparaten die ze moeten reguleren. Er is een evenwicht tussen het tegenhouden van innovaties van life sciences-organisaties om mensen veilig te houden en het toestaan ​​van apparaten en producten op de markt zodat ze degenen die ze nodig hebben ten goede kunnen komen.

AI kan op zichzelf worden gebruikt om dit proces te versnellen, de kwaliteit en naleving te waarborgen, organisaties te helpen bij het analyseren van de grote hoeveelheden gegevens die nodig zijn voor verificatie en validatie, hen voor te bereiden op toezichthouders en auditors en te helpen bij de levering van hun producten aan patiënten.